Sunday, August 30, 2009

Generasi Pasca Merdeka? Generasi 1Malaysia? Generasi Merdeka? Merdeka?


Merdeka! Merdeka! Merdeka!

Itulah ungkapan keramat yang dilaungkan oleh Tunku Abdul Rahman Putra, Bapa Kemerdekaan kita. Usaha Tunku dan Perikatan merupakan satu usaha murni yang telah menyebabkan kita berada waktu ini, ketika ini. Tanpa usaha itu apa yang akan terjadi kepada kita?

Fasa kemerdekaan terbahagi kepada 3 iaitu Fasa Pra-Merdeka, Merdeka itu Sendiri dan Pasca Merdeka. Generasi muda pada masa kini berada dalam fasa Pasca Merdeka.

Pasca Merdeka selalu dikaitkan dengan pengisian kemerdekaan. Apakah pengisian kemerdekaan yang sebenar? Apakah erti kemerdekaan yang sebenar buat generasi Pasca Merdeka itu sendiri? Sekiranya kita merupakan generasi yang merdeka, apakah kayu ukur yang boleh kita lihat? REMPIT jalanan di merata-rata tempat? Anak Melayu Islam yang clubbing? Anak Melayu Islam yang meminum arak? Generasi muda yang mengamalkan gengsterism? Masalah sosial sana sini? Kaum India yang masih serba kekurangan? Kaum Cina yang masih miskikn? Apakah erti kemerdekaan itu pada kita selaku generasi muda, generasi pasca merdeka, generasi 1Malaysia.


Semua persoalan itu adalah untuk anda renung-renungkan dan fikir semula, apakah sebenarnya erti kemerdekaan kepada kita.


"...ideologianakbangsa..."

0 ideologi bernas:

Post a Comment