Friday, July 3, 2009

80%, Bahasa Melayu, Mahkhamah dan Isu Bahasa

80% of 13,000 kes yang di mahkhamah dibicarakan dalam Melayu. Ini merupakan satu perkembangan yang baik dalam memartabatkan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan. Ini tidak bermakna kita mengenepiakan atau menolak pengunaan bahasa Cina, Tamil dan bahasa Inggeris.

Usaha memartabatkan bahasa Melayu perlu dipertingkatkan lagi. Semua kaum perlu menguasai sekurang-kurangnya 2 bahasa. Hal ini dapat mengeratkan hubungan sesama kaum kita di Malaysia. Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris perlu dimansuhkan dan difikirkan alternatif lain untuk memantap kan penguasaan bahasa Inggeris.

Bagi saya, isu bahasa merupakan salah satu isu yang dapat meningkatkan dan memantapkan konsep 1 Malaysia yang disarankan oleh Perdana Menteri kita.

Saya tidak mahu bercakap banyak berkaitan isu bahasa ini kerana bagi saya ia merupakan satu isu yang kita boleh atasinya secara diplomasi. Perkara penting yang kita perlu tekankan ialah keutamaan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, bahasa Inggeris sebagai bahasa penting dan kita tidak boleh pinggirkan bahasa Cina dan Tamil.


"...ideologi bangsa malaysia..."

0 ideologi bernas:

Post a Comment