Thursday, July 30, 2009

Nilai Integriti Mahasiswa Malaysia










KOTA BARU: Kelantan State Secretary Datuk Mohd Aiseri Alias said he was worried with a survey that showed university students had no qualms about accepting and giving bribes.

He said the survey conducted by Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) showed that 30.5% of the students interviewed were willing to accept bribes if they had the power and the opportunity.

He said 15% were willing to offer bribes to facilitate business deals and 23.7% more would do likewise to prevent actions against them.

“This is alarming as the wrong perception of corruption has crept into the minds of university students, who are our future assets,” he said when opening the Public and Private Universities Enhancement Seminar organised by the Integrity Institute of Malaysia (IIM) at Pantai Cahaya Bulan here Thursday.

Mohd Aiseri did not mention the sample size and the background of the students surveyed.

He said efforts must be done to correct the perception by inculcating good values in human capital development.

On the IIM, he said it was currently implementing the second phase of the National Integrity Plan (NIP) (2008-2013) to combat corruption, fraud and abuse of power in the private and public sectors.

Earlier, IIM deputy president Mustafar Ali said the society’s perception on corruption, fraud and abuse of power had greatly improved over the past five years through the first phase of the NIP implementation (2004-2008).

Mustafar said the IIM was currently conducting a study on society’s perception of the integrity of the media with the aim of promoting national integrity through the media and journalism. -- Bernama





Salam perjuangan buat semua,

Hari ini saya agak terkejut gara-gara laporan yang diterbitkan oleh akhbar The Star menyatakan bahawa mahasiswa universiti kita sanggup menerima atau memberi rasuah. Mengapa perkara seperti ini boleh berlaku? Budaya yang tidak sihat ini lambat laun akan melumpuhkan negara dan membawa kerosakaan kepada pembangunan negara. Sekiranya perkara ini berterusan ia akan memberi implikasi buruk kepada masa depan negara kita. Siapakah yang perlu disalahkan? Adakah ini masanya kita menunding jari?

Pada pendapat saya tidak. Tetapi menurut pembacaan, pemerhatian dan analisis yang telah saya lakukan. Fenomena ini sedikit sebanyak dipengaruhi oleh susasana negara kita sendiri yang penuh dengan rasuah, penyalah gunaan kuasa oleh pihak pentadbir, kesempitan hidup dan beberapa faktor penting lain. Disebakan banyak laporan-laporan, serta berita yang mengaitakn perkara-perkara negatif ini di peringkat atasan ia banyak mempengaruhi persepsi pelajar kita.

Disamping itu, sikap politik individual zaman sekarang menggalakkan perkara seperti ini berlaku. Bayangkan lah, diperingkat universiti sendiri di kalangan pelajar sendiri telah memupuk gejala ini. Contoh yang ingin saya berikan ialah, secara senarionya kita bayangkan dua orang pelajar memerlukan bantuan. Pelajar A mempunyai masalah yang lebih serius daripada pelajar B. Tetapi disebabkan pelajar B ini anak orang kaya dan mengenali abg MPP ini dengan lebih rapat, maka pelajar B ini diberikan perhatian dahulu. Senario ini jelas sekali menyatakan dan memaparkan bahawasanya untuk mendapatkan sesuatu perlulah ada imbuhan dan kebaikkan yang bakal diperoleh. Jika tidak ia bakal menjadi sukar. Contoh yang saya berikan sebentar tadi adalah secara senario dan tiada kaitan antara yang mati ataupun yang hidup.

Fakotr ketiga yang ingin saya nyatakan disini adalah kurangnya didikan ibu bapa dan cara didikan yang salah oleh ibu bapa. Pada masa kini, kebanyakkan ibu bapa mengamalkan cara "rasuah" untuk anak-anak mereka. Contohnya jelas sekali. Senario 2: Sepasang ibu bapa bekerja dan sangat sibuk. Maka mereka kurang meluangkan masa bersama anak-anak mereka. Maka, untuk menunjukkan KASIH SAYANG mereka kepada anak-anak mereka, mereka memberikan wang, hiburan dan melakukan apa sahaja yang anak mereka mahukan. Sedangkan, perkara pokok yang mereka perlu tekankan disini adalah aspek kasih sayang. Bukan wang mahupun kebendaan semata-mata. Maka disebabkan itu ia menyampaikan mesej yang salah kepada anak-anak. Anak-anak dirasuah supaya mereka berasa bahagia. Namun pada hakikatnya, anak-anak mahukan belaian kasih sayang dari ibu bapa. Itulah yang menyebabkan timbulnya masalah-masalah sosial. Kerana, anak-anak dirasuah supaya merekan "merasakan kasih sayang itu".

Faktor keempat yang ingin saya ketengahkan disini ialah faktor pendirian agama. Disebabkan pendirian agama yang rapuh dan tidak kukuh, pelajar-pelajar ini sanggup mengambil rasuah mahupun menerima rasuah. Sekiranya kita melihat secara menyeluruh tidak ada agama yang menggalakkan rasuah. Ia bukan sahaja terhad kepada agama Islam, malah Buddha, serta Hindu juga tidak menggalakkan rasuah. Jadi, sekiranya anak muda kita mempunyai didikan dan pendirian agama yang kukuh maka perkara seperti ini tidak akan berlaku. Malahan, selain pendirian agama, nilai moral yang sangat rendah juga menyebabkan pelajar sanggup menerima budaya rasuah ini.

Keruntuhan akhlak dan moral ini sangatlah bahaya dan akan memberikan implikasi buruk kepada masa depan negara. Kini bukan sahaja polis perlu memakai tag saya benci rasuah, malah, pelajar, ibu bapa dan semua masyarakat Malaysia perlu supaya mereka sedar akan keburukan bencana rasuah ini.!! Saya berharap dapat mengupas lanjut berkaitan topik ini tetapi disebabkan masa yang suntuk saya akhiri di sini dahulu. Saya berharap, rakan-rakan blogger saya seperti saudara Z dapat memberikan ulasan dan buah fikiran beliau berkaitan isu ini.

"...ideologi anak bangsa..."









1 ideologi bernas:

ideologi.kreatif said...
This comment has been removed by the author.

Post a Comment